Delirium w starszych osobach

W swoim artykule przeglądowym dotyczącym delirium u osób starszych (wydanie z 16 marca), Inouye wspomina o lekach antycholinergicznych, które są związane ze zwiększonym ryzykiem majaczenia. Wiele często przepisywanych leków ma działanie antycholinergiczne.2 Leki oftalmiczne zawierające środki antycholinergiczne są często pomijane jako przyczyna delirium.3,4 Często dla osób w podeszłym wieku przepisywane są leki cykloplegiczne i rozszerzające źrenice (w tym krople do oczu zawierające leki antycholinergiczne, takie jak atropina i cyklopentolan). Systemiczne działania niepożądane (które są głównie móżdżkowe lub mózgowe i obejmują halucynacje wzrokowe i dotykowe, chaotyczna mowa, pobudzenie, dezorientacja, utrata pamięci i ostre reakcje psychotyczne) zostały opisane po miejscowym podaniu cyklopentolatu ocznego.5 Reakcje ogólnoustrojowe wywołane wchłanianiem takiego leku leki transconjunctivally lub przez przewód nosowo-łzowy muszą być brane pod uwagę w zapobieganiu i leczeniu majaczenia u starszych pacjentów w szpitalu.
Enrique Anton, MD, Ph.D.
Juan Marti, MD, Ph.D.
Szpital Zumarraga, 20700 Zumarraga, Guipuzcoa, Hiszpania
[email protected] com
5 Referencje1. Inouye SK. Delirium u osób starszych. N Engl J Med 2006; 354: 1157-1165 [Erratum, N Engl J Med 2006; 354: 1655.]
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
2. Dostrój L, Carr S, Hoag E, Cooper T. Antycholinergiczne działanie leków powszechnie przepisywanych osobom w podeszłym wieku: potencjalne sposoby oceny ryzyka majaczenia. Am J Psychiatry 1992; 149: 1393-1394
Web of Science MedlineGoogle Scholar
3. Wutrich B, Anit MB, Kuhn M, Matter BZ, Priske S. Systemic antycholinergiczne efekty uboczne. Allergy 2000; 55: 788-789
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
4. Han L, McCusker J, Cole M, Abrahamowicz M, Primeau F, Elie M. Stosowanie leków o działaniu antycholinergicznym przewiduje kliniczną ostrość objawów delirium u starszych pacjentów hospitalizowanych. Arch Intern Med 2001; 161: 1099-1105
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
5. Burns A, Gallagley A, Byrne J. Delirium. J Neurol Neurosurg Psychiatry 2004; 75: 362-367
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
Inouye słusznie podkreśla, że najlepszą strategią jest zapobieganie delirium. Jednak włączenie kilku atypowych leków przeciwpsychotycznych w farmakologicznym leczeniu delirium w Tabeli 4 jej artykułu jest niepokojące. Dane na temat stosowania atypowych środków przeciwpsychotycznych w leczeniu majaczenia są ograniczone i kolidują ze sobą, szczególnie w odniesieniu do lorazepamu, który faktycznie wykazał, że powoduje delirium.1 Najnowsza metaanaliza badań dotyczących stosowania atypowych leków przeciwpsychotycznych u osób w podeszłym wieku wykazały wysokie ryzyko zgonu związane ze stosowaniem tych środków.2 Gill i in. nawet sugerują, że zgony związane z delirium mogą być spowodowane przez leki przeciwpsychotyczne, które są stosowane w leczeniu delirium.3 Do czasu osiągnięcia przez nas świadomego porozumienia dotyczącego stosowania atypowych leków przeciwpsychotycznych u pacjentów z delirium, tych środków nie należy traktować jako opcji leczenia.
Madan M. Kwatra, Ph.D.
Duke University Medical Center, Durham, NC 27710
[email protected] duke.edu
3 Referencje1 Pandharipande P, Shintani A, Peterson J, i in. Lorazepam jest niezależnym czynnikiem ryzyka przejścia na majaczenie u pacjentów poddawanych intensywnej terapii. Anesthesiology 2006; 104: 21-26
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
2. Schneider LS, Dagerman KS, Insel P. Ryzyko śmierci z atypowym leczeniem przeciwpsychotycznym w leczeniu otępienia: metaanaliza randomizowanych badań kontrolowanych placebo. JAMA 2005; 294: 1934-1943
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
3. Gill SS, Seitz D, Rochon PA. Nietypowe leki przeciwpsychotyczne, demencja i ryzyko śmierci. JAMA 2006; 295: 495-496
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
Inouye koncentruje się na przyczynach delirium u osób starszych, czynnikach ryzyka i patogenezie. Jednak delirium po operacji jest ważnym problemem w oddziałach chirurgicznych, które leczą starszych pacjentów. Obecnie wykazano, że delirium po zabiegu ma czynniki ryzyka związane z procedurą i związane z pacjentem1-3, które różnią się od tych zidentyfikowanych w badaniach geriatrycznych.4 Jednak pozostaje jeszcze do udowodnienia, że wczesne przewidywanie ryzyka u poszczególnych pacjentów może prowadzić do skuteczne zapobieganie delirium pooperacyjnemu.
Hinrich Böhner, MD
Lukaskrankenhaus Neuss, 41456 Neuss, Niemcy
[email protected] de
Dr Frank Schneider, Ph.D.
Rheinisch-Westfälische Technische Hochschule, Aachen University, 52074 Akwizgran, Niemcy
4 Referencje1. Wang SG, Lee UJ, Goh EK, Chon KM. Czynniki związane z pooperacyjnym majaczeniem po poważnej operacji głowy i szyi. Ann Otol Rhinol Laryngol 2004; 113: 48-51
Web of Science MedlineGoogle Scholar
2. Yildizeli B, Ozyurtkan MO, Batirel HF, Kuscu K, Bekiroglu N, Yuksel M. Czynniki związane z delirium pooperacyjnym po operacji klatki piersiowej. Ann Thorac Surg 2005; 79: 1004-1009
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
3. Rudolph JL, Babikian VL, Birjiniuk V, i in. Miażdżyca jest związana z delirium po operacji pomostowania tętnic wieńcowych. J Am Geriatr Soc 2005; 53: 462-466
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
4. Bohner H, Hummel TC, Habel U, i in. Przewidywanie delirium po chirurgii naczyniowej: model oparty na danych przed- i śródoperacyjnych. Ann Surg 2003; 238: 149-156
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
Odpowiedź
Dr Inouye odpowiada: Leki antycholinergiczne podawane na dowolną drogę stanowią znaczne ryzyko majaczenia u osób starszych. Nacisk, że Drs. Anton i Marti na lekach okulistycznych jako często pomijana przyczyna majaczenia jest ważnym przypomnieniem klinicznym.
Ostrzeżenia Dr Kwatry są dobrze zalecane i zostały wyróżnione w sekcji Komentarze w Tabeli 4 mojego artykułu, w której wymieniono leki, które są obecnie szeroko stosowane w leczeniu majaczenia. Należy podkreślić, że haloperidol pozostaje jedynym zalecanym środkiem do leczenia majaczenia u osób starszych. Wszystkie inne leki powinny być zarezerwowane do stosowania w wskazanych podgrupach pacjentów. Nie zaleca się stosowania atypowych leków przeciwpsychotycznych, ponieważ skuteczność tych leków pozostaje niejasna w świetle nieadekwatnej oceny, a zwiększona śmiertelność wśród pacjentów z demencją budzi poważny niepokój Jak wspomniano w Tabeli 4, lorazepam może przedłużać i nasilać objawy majaczenia. Należy zauważyć, że opublikowano korektę (wydanie 13 kwietnia) dotyczące zalecanej dawki kwetiapiny w Tabeli 4, która powinna zawierać dawkę początkową od 25 do 50 mg dwa razy na dobę.
Pooperacyjne majaczenie
[przypisy: cer medic krotoszyn, każda tabletka aspiryny zawiera 500 mg kwasu acetylosalicylowego, cezal kraków ]