Przypadek 8-2006: Kobieta z chorobą Crohna i zmienionym statusem psychicznym

Podolsky i in. (Wydanie z 16 marca) opisuje kobietę przyjętą do szpitala z masą mózgu i hiponatremią (stężenie sodu w surowicy, 131 mmol na litr). Dzień po przyjęciu miała ogólny napad toniczno-kloniczny i wymagała intubacji tchawicy. Dyskutanci nie odnieśli się do przyczyny tego ostrego pogorszenia neurologicznego. Obraz kliniczny mógł być spowodowany ostrą hospitalizowaną hiponatremią. U pacjentki występowało wysokie ryzyko ostrego pogorszenia stanu neurologicznego z powodu hiponatremii z różnych powodów, w tym bycia kobietą2 i zmianą zajmującą przestrzeń kosmiczną, naczynioruchowym obrzękiem mózgu, 3 i niedotlenieniem.4 Hiponatremia może prowadzić do cytotoksycznego obrzęku mózgu, który rozszerza tkankę mózgową i może prowadzić do przepukliny. Nie podano danych dotyczących składu płynu dożylnego podawanego przy przyjęciu lub poziomu sodu w surowicy w momencie pogorszenia stanu neurologicznego. Ostre pogorszenie neurologiczne mogło zostać wytrącone przez podanie hipotonicznych płynów, co dodatkowo obniżyło poziom sodu w surowicy. Wcześniej zalecaliśmy podawanie izotonicznego roztworu soli fizjologicznej jako środka profilaktycznego, aby zapobiec powikłaniom neurologicznym spowodowanym przez szpitalną hiponatremię.
Michael L. Moritz, MD
Szpital dziecięcy w Pittsburghu, Pittsburgh, PA 15213
michael. [email protected] edu
Juan C. Ayus, MD
University of Texas Health Science Center w San Antonio, San Antonio, TX 78229
5 Referencje1. Akta sprawy szpitala ogólnego Massachusetts (sprawa 8-2006). N Engl J Med 2006; 354: 1178-1184
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
2. Ayus JC, Wheeler JM, Arieff AI. Pooperacyjna encefalopatia hiponatremiczna u kobiet w okresie menstruacji. Ann Intern Med 1992; 117: 891-897
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
3. McJunkin JE, de los Reyes EC, Irazuzta JE, i in. La Crosse zapalenie mózgu u dzieci. N Engl J Med 2001; 344: 801-807
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
4. Ayus JC, Armstrong D, Arieff AI. Hiponatremia z niedotlenieniem: wpływ na adaptację mózgu, perfuzję i histologię u gryzoni. Kidney Int 2006; 69: 1319-1325
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
5. Moritz ML, Ayus JC. Zapobieganie nabytej w szpitalu hiponatremii: przypadek stosowania izotonicznego roztworu soli fizjologicznej. Pediatrics 2003; 111: 227-230
Odpowiedź
Dr Harris, redaktor Case Records, odpowiada: Moritz i Ayus sugerują, że nabyta w szpitalu hiponatremia odgrywała rolę w pogorszeniu stanu neurologicznego pacjenta. Ponieważ nie jest to problem diagnostyczny, który doktor Podolsky został poproszony o skierowanie na Konferencję Kliniczno-Patologiczną, lekarze zaangażowani w opiekę nad pacjentem przedstawili poniższą ocenę.
Czternaście godzin przed atakiem poziom sodu w surowicy wynosił 131 mmol na litr, a poziom glukozy wynosił 212 mg na decylitr. Po korekcie podwyższonego poziomu glukozy, skuteczny poziom sodu w surowicy wynosił 133 mmol na litr.1 Dwanaście godzin przed napadem pacjent kilkakrotnie wymiotował i rozpoczęto infuzję pół-normalnej soli fizjologicznej. Natychmiast po ataku poziom sodu w surowicy wynosił 127 mmol na litr, a poziom glukozy we krwi wynosił 492 mg na decylitr; skorygowany poziom sodu pozostał więc 133 mmol na litr. Po napadzie podawano bolusy i wlew normalnej soli fizjologicznej, a poziom sodu w surowicy wzrósł do 135 mmol na decylitr. Podczas pozostałej części pobytu pacjenta w szpitalu poziom sodu w surowicy utrzymywał się pomiędzy 127 a 133 mmol na decylitr, pomimo wlewu normalnej soli fizjologicznej i korekty stężenia glukozy we krwi.
Lekarze pacjenta zgadzają się, że izotoniczny roztwór soli jest odpowiednim zamiennikiem płynów u pacjentów z obrzękiem mózgu. Jednak stężenie sodu w surowicy pacjenta nie wydaje się być wystarczająco niskie, aby spowodować napad drgawkowy. Obrzęk mózgu związany z dużym chłoniakiem z komórek B mózgu prawdopodobnie przyczynił się do napadu. Zespół nieprawidłowego wydzielania hormonu antydiuretycznego mógł powodować utrzymującą się łagodną hiponatremię.
Nancy Lee Harris, MD
Massachusetts General Hospital, Boston, MA 02114
Odniesienie1. Fried LF, Palevsky PM. Hiponatremia i hipernatremia. Med Clin North Am 1997; 81: 585-609
(3)