Wskaźnik masy ciała i objawy refluksu żołądkowo-przełykowego u kobiet ad 5

Pięćdziesiąt jeden procent zwiększonego ryzyka wystąpienia częstych objawów refluksu w całej kohorcie z BMI co najmniej 20,0 było spowodowane nadmierną masą ciała, zdefiniowaną jako BMI co najmniej 22,5. Dla kobiet z BMI 22,5 do 24,9, 25 procent zwiększonego ryzyka może być rozliczane przez ich nadwagę. W przypadku kobiet, których BMI wynosi co najmniej 25, 60% zwiększonego ryzyka można przypisać nadwadze. Zbadaliśmy także stosunek talii do bioder jako alternatywną miarę otyłości. Zaobserwowaliśmy zależność dawka-odpowiedź między ryzykiem wystąpienia objawów choroby refluksowej a wzrostem stosunku talia-biodro (P dla trendu <0,001 dla wszystkich modeli, dane nie pokazane), które były podobne do tych pomiędzy objawami refluksu i wzrostem BMI. Na przykład kobiety w najwyższym kwintyle w porównaniu z najniższym kwintylem w stosunku od talii do biodra miały wieloczynnikowy iloraz szans 1,88 (95-procentowy przedział ufności, 1,45-2,45) na zgłaszanie częstych objawów refluksu żołądkowo-przełykowego. Kiedy BMI i stosunek talii do bioder zostały wprowadzone jednocześnie w naszym modelu, udział stosunku talii do bioder został zredukowany (iloraz szans dla najwyższego kwintyla w porównaniu z najniższym kwintylem, 1,34, przedział ufności 95%, Od 1.02 do 1.76), natomiast w przypadku BMI nie uległo zmianie. Zasadniczo, nasze wnioski ze wszystkich analiz były podobne w porównaniu z modelami jednowymiarowymi i wielowymiarowymi dostosowanymi do wieku, co sugeruje minimalne zakłócenie przez inne testowane zmienne. Ponadto nasze odkrycia nie różniły się znacząco, gdy do naszego modelu włączono czynniki dietetyczne, takie jak spożycie cytrusów, cebuli, pomidorów, innych owoców i warzyw oraz tłuszcz całkowity (dane niepokazane).
Tabela 2. Tabela 2. Związek pomiędzy wskaźnikiem masy ciała a częstymi objawami choroby refluksowej przełyku. Związek między BMI a objawami refluksu żołądkowo-przełykowego utrzymywał się, gdy oceniano ciężkość objawów (P dla trendu <0,001 dla wszystkich modeli) (Tabela 2). W porównaniu z kobietami z BMI 20,0 do 22,4, kobiety z BMI 22,5 do 24,9 miały 36 do 50 procent wzrostu ryzyka wystąpienia łagodnych lub umiarkowanych objawów w analizie wielozmiennej. Natomiast ryzyko wystąpienia ciężkich lub bardzo poważnych objawów było podwyższone tylko u kobiet z nadwagą i otyłością (BMI, . 25,0), chociaż niewielka liczba kobiet zgłaszających ten stopień objawów (256 kobiet) mogła zapobiec wykrywaniu podwyższonego ryzyka wśród kobiet z prawidłowym BMI. Kobiety z BMI poniżej 20,0 okazały się mieć pewną ochronę przed objawami o dowolnym nasileniu, przy wielowariantowych ilorazach szans od 0,55 do 0,70 (Tabela 2).
Znaleźliśmy te same zależności dawka-odpowiedź dla objawów we wszystkich kategoriach BMI niezależnie od czasu trwania objawów (dane nie pokazane). Kiedy używaliśmy rekordów BMI z 1994 roku do analizy kobiet, które miały objawy poniżej 5 lat i zapisów BMI z 1984 roku dla tych, którzy mieli objawy przez co najmniej 10 lat, znaleźliśmy podobną zależność dawka-odpowiedź między BMI a ryzykiem objawy refluksu żołądkowo-przełykowego. W porównaniu z kobietami z BMI 20,0 do 22,4, kobiety z BMI poniżej 20,0 miały wieloczynnikowy iloraz szans 0,29 (95 procent przedziału ufności, 0,11 do 0,73) dla zgłaszania niedawnego pojawienia się częstych objawów refluksu żołądkowo-przełykowego ( czas trwania, <5 lat), podczas gdy osoby z BMI 22,5 do 24,9 miały wieloczynnikowy iloraz szans 1,46 (95 procent przedziału ufności, 1,07 do 1,99) do zgłaszania chronicznych częstych objawów (czas trwania, co najmniej 10 lat).
Tabela 3
[hasła pokrewne: każda tabletka aspiryny zawiera 500 mg kwasu acetylosalicylowego, ekstradent kielce, duostea ]